
RETUŠOVANIE FOTOGRAFIÍ – PODVOD NA FOTKÁCH ALEBO NEVYHNUTNOSŤ?
Sú dve skupiny ľudí. Prvá hovorí, že fotky treba správne nafotiť fotoaparátom a žiadne úpravy už nie je treba. Druhá skupina vraví, že retušovanie fotografií je potrebné. Niekto môže povedať, že profesionálny fotograf a kvalitný fotoaparát vytvoria dokonalé fotky a žiadna retuš už následne nie je potrebná. Iný človek zasa tvrdí, že kvalitný fotograf nemôže zo svojich rúk pustiť fotku bez dodatočného post-processingu. Tak kde je teda pravda? Som rád, že čítate môj blog na túto zaujímavú tému a hneď v úvode vám poviem svoj jednoznačný názor, že retušovanie fotografií je pre profesionálneho fotografa naozaj nevyhnutnosť!
Čítajte ďalej a dozviete sa prečo, čo všetko sa retušuje, ale aj kde sú hranice medzi vhodnou retušou a “prehnanou rozprávočkou”.
Prečo sa to naozaj musí?
Ak si kúpim najdrahší fotoaparát, najlepší objektív, kvalitný statív a môžem mať hoci aj 100 rokov skúseností, mnou zachytená scenéria alebo postava nebude na fotke nikdy totálne rovnaká ako ju videlo moje oko. V tom je svet krásny, že žiadna technológia len tak neskopíruje dokonalosť nášho videnia sveta. A preto sa na scénu dostáva tzv. post processing / retušovanie fotografií. Dôvodov je veľa: nevýrazné farby oblohy, príliš veľké kontrasty medzi svetlom a tieňmi, prepálené alebo príliš žiarivé časti na fotke, neželané prvky na fotke, nezodpovedajúce farby a pod. Samostatnou kapitolou retuše je aj tzv. umelecké fotografovanie, kde sa niektoré aspekty fotografie naschvál viac alebo menej preháňajú, aby fotky dostali žiadaný šmrnc, atmosféru alebo emóciu. Samozrejme, treba si dať pozor na to, aby sa príliš silným retušovaním fotografií moje fotky nepokazili, lebo to si už aj oko laika všimne, že taká fotka sa podobá skôr na maľovaný obraz, kde sú napr. farby absolútne prehnané. Aj ja ako profesionálny fotograf využívam retuš, pričom mojim cieľom je, aby fotky po post-processingu zodpovedali realite.
Aký softvér potrebujem?
Nástrojov na trhu je mnoho, ale drvivá väčšina fotografov na celom svete používa hlavne tieto 2 nástroje: Adobe Lightroom a Adobe Photoshop. Oba nástroje sú z jednej Adobe rodiny. Kým Lightroom je super hlavne na fotky a ich profesionálny post-processing, Photoshop je pri fotkách vhodný na ladenie konkrétnych detailov (samozrejme Photoshop je okrem iného softvér na grafický dizajn). Na internete nájdete kopec free aj platených foto editorov, závisí od toho, čo očakávate, čo všetko chcete upravovať alebo aký workflow a user interface vám vyhovuje. Retušovanie fotografií v dnešnej dobe môžete úplne jednoducho a zadarmo robiť napríklad aj editorom na Instagrame, Facebooku, Windowse alebo rôznymi populárnymi mobilnými aplikáciami. Platený program ako Lightroom však ponúka veľmi veľa komplexných riešení, ktoré profesionálni fotografi naozaj potrebujú a určite ocenia. Okrem samotného post-processingu môžete cez Lightroom spravovať svoje galérie fotiek, komplexne meniť veľkosti a rozlíšenia fotiek, pracovať s HDR a pod.
Príklady z praxe
Prečítajte si konkrétne príklady priamo odo mňa, čomu sa pri retušovaní fotografií venujem, čo je zlé na pôvodných fotkách, čo naozaj treba vyriešiť a ako má finálna profesionálna fotografia vyzerať:
1) Nevýrazná obloha
Veľmi veľa závisí, v ktorej časti dňa fotím. Je rozdiel, ak fotím ráno po východe slnka, večer pri západe, alebo dokonca už po zapadnutom slnku, alebo hocikedy počas dňa, keď je slnko napríklad úplne nado mnou. Bežný človek rozdiel vo svetle oblohy možno ani nespozoruje (vlastnými očami ani na fotke), ale váš foťák vám to dá pocítiť. Každý profesionálny fotograf vie, že fotiť na pravé poludnie na priamom slnku je problém. Nie vždy však mám na výber, preto treba nevhodné svetlo na oblohe kompenzovať retušou. Buď úpravou expozície, samotných farieb alebo filtrami. Možností je veľa, ale cieľom je, aby obloha zodpovedala realite a nebola iba nudne biela alebo šedá. Každému odporúčam vyskúšať fotiť portréty alebo scenériu tesne pred západom slnka (tzv. golden hour) alebo už po západe slnka (blue hour). Farby a svetlo na fotkách sú potom tak nádherné, že len ťažko mi ľudia veria, že som na to nepoužil nejaký tajný Instagram filter.

Jemná retuš nevýraznej oblohy po západe slnka (Maldivy)
2) Nezodpovedajúce farby
Bežná úloha pri každom retušovaní. Závisí od toho, v ktorej časti dňa fotím, aké je svetlo, či fotím na svetle alebo v tieni, ako sýte farby oblečenia má zákazník, aké je svetlo na pozadí a pod. Uvediem príklad: Akú farbu na tráva? Každý chce mať na fotke peknú zelenú trávu. Ale čo ak v realite bola tráva zelená, ale moje podmienky photoshootingu spôsobili, že na fotke je nevýrazná šedo-zelená, oranžová alebo žltá? Tam si treba pomôcť retušou, ale pozor na hranicu medzi jemným a citlivým vylepšením a výrazným preháňaním s farbami.

Zelená farba vhodne prispôsobená realite (Vysoké Tatry)
3) Zlé svetlo
Ak si viem podmienky na fotenie 100% vyladiť ja, tak potom super. Ak nie a musím robiť kompromisy, musím pristúpiť aj k retušovaniu. Môže sa stať, že na fotke mám príliš svetlé časti aj príliš tmavé tiene. Ak je medzi nimi veľký kontrast, na finálnej fotke to musí byť opravené. Niekedy podmienky fotenia nevyhovujú fotoaparátu a zábery vyzerajú inak ako v realite, vtedy treba opraviť napr. prepálené svetlo alebo príliš tmavé miesta. V iných prípadoch, kde je epicentrom fotky postava alebo nejaký predmet, je vhodné môj objekt záujmu svetlom o čosi zvýrazniť a naopak nepodstatné prvky okolia trochu stmaviť. To je správny prístup ku kontrastu na fotke.

Príliš tmavé prostredie retušou adekvátne presvetlené, avšak tmavé časti musia stále zostať pre zachovanie dramatickosti (Slovenský Raj)
4) Retuš portrétov
Portrét zákazníka treba vyretušovať vždy citlivo a vhodne. Je dobrou praxou, keď sa povenujem pleti na tvári, perám, očiam, vlasom, zubom a pod. Je extrémne dôležité, aby som to s mierou jednotlivých úprav neprehnal, lebo namiesto pekne upraveného portrétu zákazníka sa mi na fotke ukáže “hnusná mánička” s rozprávkou pleťou, neprirodzene bielymi zubami, očami ako veštiacimi guľami a vlasmi ako z pofidérneho amerického filmu. Vhodným je aj retuš nevhodne trčiacich vlasov, visačiek z oblečenia, iných chýb na oblečení a pod.

Túto fotografiu som vyretušoval takto: presvetlil som tvár, vyhladil pleť, urobil sýtejšie pery, zvýraznil oči, citlivo odstránil vyrážky na tvári a rušivé vlasy na čele a pred očami
(zdroj neupraveného portrétu: unsplash.com, retuš moja vlastná)
5) Časti nášho tela, ktoré nám na kráse nepridávajú
Čo so znamienkami, odreninami, chrastami, jazvami alebo inými nie práve peknými vrodenými prvkami na našom tele? Neexistuje jednoznačná odpoveď, ale mne sa páči postup, kde dlhodobé nepekné prvky na postave radšej zostanú a krátkodobé neduhy sa môžu na fotke aj vyretušovať. Veď načo na umeleckej fotke na celý život ponechať týždňovú chrastu, mesačnú jazvičku alebo nebodaj monokel? Samozrejme je fajn, keď si detaily a predstavy klienta vopred skonzultujem a s finálnymi fotkami bude potom zákazník spokojný.
6) Úpravy na žiadosť zákazníka
Často si moji klienti vyžiadajú retuš svojej postavy a tela podľa individuálnych preferencií. Hlavne ženy to poznajú, pretože často počúvam feedback typu “tu mám tučnú ruku”, “môj lakeť je krivý”, “nohu mám príliš kostnatú”, “prečo mám dvojitú bradu”, “brucho mám akoby som zjedla celý melón” a pod. Niektorým neželaným veciam sa dá síce vyhnúť správnou prípravou a prácou so zákazníkom ešte na mieste photoshootingu, ale niektoré treba vyriešiť až dodatočne vhodnou retušou. Treba si však opäť dať pozor na správnu mieru úprav.
7) Neželané objekty na fotke
Občas sa stane, že výsledná fotka je super, ale neskôr som na nej našiel nečakaný problém, ktorý by bolo najlepšie úplne vymazať. Napríklad v rohu fotky je vták, ktorý tam v sekunde fotenia preletel, ale na tej fotke ho nechcem, lebo na kvalite skôr uberá. Rovnako tam mohlo byť lietadlo alebo mucha. Alebo fotím na veľmi peknom prírodnom mieste, kde sa občas nájdu odpadky. Alebo mi tam zavadzia nepodstatné auto. Alebo mi niekto nechtiac urobil photobombing. Fotka je super, ale už len ťažko by som ju nafotil odznova, tak čo urobím? Neželané, nepodstatné a rušivé prvky počas retušovania fotografií radšej úplne vymažem.

Na výslednej fotke už nezavadzia postava a jeho bicykel vľavo, alebo skriňa s rozvodmi vpravo. Našťastie pre fotku nejde o zásadný zásah do reality (Dražovský kostolík, okres Nitra)
8) Umelecké fotky
Niektoré typy fotografovania si vyžadujú intenzívnejšiu prácu s retušovaním. V prípade umeleckej tvorby sa ja ako fotograf musím s retušou vyhrať omnoho viac intenzívnejšie. Vtedy je dovolené objekty a scenérie na fotke oveľa viac prispôsobovať. Výsledok je od objektívnej reality o čosi viac vzdialený, ale dobre to poslúži umeleckému cieľu. Niekedy potrebujem, aby farby na fotke viac kričali, aby postava na fotke vyzerala ako z inej dimenzie, alebo aby okolie pôsobilo viac surrealisticky. Emócie, atmosféra, glamour a pod.
Pozor na zlú retuš
Z vlastnej skúsenosti a aj z pozorovania iných začínajúcich fotografov viem, že pri prvom kontakte s foto editormi nám často ujde ruka. Jednoducho možnosti toho softvéru sú tak silné, že upravené fotky sú tak strašne uletené, že to nemá nič spoločné s profesionálnou editáciou. Je to o skúsenostiach a praxi so softvérom, aby sa fotograf naučil, kde je zdravý limit pri profesionálnom retušovaní fotografií.

Prehnane silná retuš po všetkých stránkach (blízko hradu Tematín)
V úvode som sebavedomo vyhlásil, že retušovanie je nevyhnutné. Verím, že aj vďaka môjmu blogu s mojimi pohľadmi na konkrétne prvky post-processingu ste viacerí uverili môjmu názoru. O vaše fotky sa nebojte. Na retuši som sa v začiatkoch niekedy popálil, ale dnes už verím, že viem nájsť zdravý pomer medzi krásou čistej fotografie a vhodnou retušou.
Páčil sa vám tento blog? Máte k nemu otázky alebo chcete naň zareagovať? Napíšte mi na info@marekpatak.sk a ozvem sa vám.
Pozrite si aj moje ďalšie blogy.
Copyright © Marek Paták 2025